Kool Daddy

The coolest daddy in planet

Sunday, November 8, 2009

Apa itu Wahabi?


myMetro » Variasi » Ad-Din
Bahaya Wahabi
Oleh Roslan Ibrahim dan Mohd Fadly Samsudin
rencana@hmetro.com.my


GERAKAN Wahabi diasaskan Imam Muhamad bin Abdul Wahhab At-Tamimi (1703-1791). Beliau muncul ketika pengaruh mazhab Hambali sedang merosot dan umat Islam ketika itu melakukan pencemaran akidah seperti khurafat dan bidaah.


GERAKAN Wahabi diasaskan Imam Muhamad bin Abdul Wahhab At-Tamimi (1703-1791). Beliau muncul ketika pengaruh mazhab Hambali sedang merosot dan umat Islam ketika itu melakukan pencemaran akidah seperti khurafat dan bidaah.

Perkembangan fahaman berkenaan di Malaysia kebanyakan dibawa pelajar yang pernah menuntut ilmu agama di negara Arab yang terpengaruh dengan ajaran itu.



Kehadiran golongan itu di sini dapat dirasakan berikutan ada pengikutnya berani mencerca ulama ahlu Sunnah Wal-Jamaah termasuk amalan sunat yang terdapat dalam ajaran Islam seperti doa qunut dan berzikir selepas solat.

Aliran Wahabi ibarat api dalam sekam dan boleh mengancam negara dan menyebabkan umat Islam bergaduh sesama sendiri jika tidak dibendung pihak berkuasa agama di Malaysia.

Mereka juga seperti musuh dalam selimut kerana sukar untuk mengenal pasti golongan ini apatah lagi mereka turut hadir dalam majlis agama, bersolat di masjid atau surau dan tidak mengaku diri mereka pengikut ajaran Wahabi.

Bagaimanapun, secara halus mereka menyusup dalam kelompok masyarakat Islam di negara ini dengan menghina mazhab Ahlu Sunnah Wal-Jamaah yang menjadi rujukan umat Islam dengan membawa Islam mudah sehingga masyarakat keliru.

Mazhab Ahlu-Sunnah dalam syariat beragama sangat penting bukan saja kepada umat Islam sendiri, malah seluruh masyarakat.

Fahaman Wahabi turut menolak ijmak dan qias. Ijmak ialah persepakatan dalam hukum syarak di kalangan umat Islam dari satu zaman ke satu zaman selepas Nabi Muhamad s.a.w wafat.

Ini jelas dibuktikan dengan firman Allah s.a.w yang bermaksud: "Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran petunjuk (yang dibawanya) dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman. Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali." (Surah an-Nisaa', ayat 115).

Jadi, wajib kita mengikut apa yang diputuskan ijmak kerana ia senarai yang ketiga terpenting daripada sumber perundangan Islam.


Menurut Ahli Jawatankuasa Pemantauan Akidah dan Pentauliahan Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Ustaz Mahfuz Mohamad, fahaman Wahabi bertapak di negara ini sejak awal tahun 1900 apabila Sheikh Abdul Hadi membuka sekolah agama di Melaka.

"Bagaimanapun, sekolah itu tidak mendapat sambutan dan beliau berpindah ke Pulau Pinang. Melalui sekolah itu lahir tokoh fahaman Wahabi iaitu Sheikh Abu Bakar al-Ashaari.

"Selepas menamatkan pengajian di sekolah terbabit pada tahun 1925 beliau menyambung pengajiannya di Mesir dan pulang ke negara ini pada tahun 1932.

"Beliau menyebar fahaman Wahabi di Pulau Pinang, tetapi mendapat tentangan hebat ramai tokoh ulama ahlu Sunnah, antaranya Sheikh Abdullah Fahim.

"Beliau lari ke Kedah dan kemudian menetap di Perlis bagi menyebarkan fahaman Wahabi," katanya.

Mahfuz berkata, ketika itu ia dinamakan fahaman muda atau mudah kerana mereka selalu bermudah-mudahan.

Ini dicatatkan di dalam Kitab Senjata Syariat yang diterbitkan pada tahun 1953 khas bagi menjawab gerakan Wahabi oleh tiga tokoh ulama besar ketika itu: Sheikh Abdullah Fahim, Haji Ahmad Tun Hussein Pokok Sena dan Sheikh Abdul Rahman Abdullah Merbok.

Abu Bakar as-Ashaari pernah menerbitkan buku bertajuk Ibadah Rasulullah s.a.w yang menimbulkan keraguan kerana 'menjelmakan' petua menghalalkan memakan biawak, ular, labi-labi dan penyu.

"Di dalam buku itu, Abu Bakar as-Ashaari mencaci amalan bermazhab yang dikatakan haram dan bidaah dalal.

"Ulama ketika itu sudah memberi amaran bahawa gerakan Wahabi sudah menyusup dalam masyarakat dan perlu membendung segera," katanya.

Hasil ketegasan ulama sebelum ini, fahaman Wahabi kian menyepi, tetapi kini muncul kembali berikutan banyak kelonggaran yang diberikan kepada sesiapa sahaja atas 'tiket' menyebarkan Islam.

"Golongan Wahabi tidak berpegang kepada mana-mana mazhab kononnya hanya berpegang kepada al-Quran dan hadis.

"Tetapi, sejarah membuktikan ramai tokoh tersohor Islam seperti Imam Nawawi, Imam al-Ghazali, Termidzi, Bukhari dan Muslim berpegang kepada mazhab yang empat itu," katanya.

Katanya, tuduhan Wahabi terhadap beberapa amalan yang sudah menjadi kebiasaan masyarakat Islam di Malaysia seperti doa qunut, membaca al-Quran di atas kubur dan wirid selepas solat membuatkan umat keliru.

Merujuk kepada buku Makna Sebenar Bid'ah : Satu Penjelasan Rapi yang dikarang oleh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari yang turut disemak oleh Mufti Negeri Sembilan Datuk Mohd Murtadza Ahmad, Bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Md Hashim Yahya serta Yang di Pertua Persatuan Ulama Malaysia, Saleh Ahmad menyebutkan ulama bersepakat mengenai pembahagian bid'ah antara yang terpuji dan tercela. Orang pertama yang mengatakan demikian ialah Umar r.a.

Ulama juga bersepakat bahawa sabda Rasulullah s.a.w yang menyebutkan: "Setiap yang bid'ah itu sesat" adalah hadis umum yang perlu dikhususkan.

Imam al-Syafie berkata: "Setiap yang mempunyai sandarannya dari sudut syarak, bukannya bid'ah sekalipun tidak diamalkan oleh generasi salaf. Mereka meninggalkan perkara itu mungkin kerana keuzuran."

Al-Imam Ibn Lub dalam menyangkal pendapat golongan yang tidak menyenangi amalan berdoa selepas sembahyang mengatakan perkara berkenaan tidak diamalkan generasi salaf.

Namun, tidak mungkin mengatakan hukumnya haram atau makruh kerana perkara yang dilakukan itu mempunyai asas dalam syarak.

Mengenai amalan membaca wirid beramai-ramai selepas sembahyang. Memang ia tidak pernah berlaku pada zaman Nabi s.a.w, tetapi tidak haram. Sesiapa yang mendakwa amalan ini diharamkan bererti dia melakukan pembohongan atas nama Allah s.w.t.

Pengharaman amalan itu tidak disebut dalam al-Quran dan al-Sunnah.

Hadis Muslim yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah menyebutkan sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Tidaklah berkumpul satu kaum di dalam rumah Allah sambil membaca al-Quran dan mengulangkaji antara sesama mereka melainkan turunlah kepada mereka ketenangan, dan mereka diliputi oleh rahmat dan dinaungi oleh malaikat, dan Allah menyebut perihal mereka kepada makhluk yang di sisiNya."

Hadis ini memberikan kefahaman bahawa membaca al-Quran secara beramai-ramai di dalam masjid adalah disyariatkan.

Dalam Sahih Muslim terdapat juga hadis yang diriwayatkan daripada Abu Musa al-Asya'ari daripada nabi s.a.w yang bersabda yang maksudnya: "Selalulah membaca al-Quran, demi Dia Yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, al-Quran itu lebih mudah terlepas (hilang) daripada unta yang diikat." (Muslim. Kitab Salah al-Musafirin (231/791).

Kesimpulannya, dari segi tauhid, fahaman Wahabi bukan ajaran baru atau termasuk antara 73 cabang ajaran sesat, cuma ia boleh menimbulkan suasana tegang dalam masyarakat Islam kerana pendekatan yang diambil terlalu mudah tetapi bahaya.



INFO



Amalan dalam fahaman Wahabi antaranya:



•Dalam mempelajari ilmu Usuludin hendaklah berpegang kepada fahaman yang diasaskan Ibnu Taimiyyah


•Di dalam amalan fiqh pula tidak berpegang kepada mana-mana mazhab, malah boleh berpegang antara satu sama lain (Talfiq)


•Berpegang kepada sumber al-Quran dan hadis sahih sahaja tanpa berpegang kepada Ijmak dan Qias


•Melarang keras umat Islam berdoa melalui tawassul (perantaraan)


•Melarang ziarah kubur walaupun makam Rasulullah s.a.w


•Menghancurkan tugu peringatan kerana semua itu menjadikan umat Islam syirik


•Melarang membaca qasidah dan berzanji yang memuji Rasulullah s.a.w. tahlil dan seumpamanya


•Melarang umat Islam mengadakan sambutan hari kebesaran Islam seperti Maulid Nabi, Israk Mikraj dan lain-lain


•Melarang umat Islam belajar sifat 20 dan seumpamanya


•Fahaman Asa'ari iaitu fahaman Ahlu Sunnah Wal-Jamaah dibuang jauh-jauh


•Imam dilarang membaca Bismillah pada permulaan Fatihah


•Tidak boleh membaca wirid-wirid yang memuji Rasulullah s.a.w


•Tidak boleh melagu-lagukan lafaz al-Quran dan laungan azan, tetapi boleh baca dengan lurus sahaja


•Mengadakan majlis zikir secara berjemaah dilarang


•Amalan tariqah dilarang sama sekali


•Amalan berwirid selepas solat berjemaah dilarang keras

PROTON Power Window problem still not resolved !!!!



I have made a right decision not to purchase anymore Proton car after having a dissastisfaction over various defects of my ex-Iswara...and of course the most unforgettable one is the power window problem. I have been suffering for this problem for about 12 years since the first day I bought the car in 1996.

Hello Mr. CEO of PROTON, please wake up from your big vision and look at this small issue yet very important to us.

I would like to suggest to you to make a survey at any toll both in Malaysia higway, which car always need to open the door instead of rolling down the window?? Why this is only happen to Proton!

See below one of thousands of your customers that sharing the same dissatisfaction on your power window. I thought the problem has gone but it is still there and people are still relating this power window problem to Proton car. What a shame!

If you could not solve this problem, then do not sell the car with the power window. You make all of Malaysian ashame of this unsolved problem.


Credit to http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/11/sound-bites---proton.html#more

By Namoly on November 6, 2009 12:46 PM
Dear Tun,
Greeting to you. I wish you good health and happiness.
Actually, I have did own a Proton before and attende a few seminar and forums that some of the former top Proton management share their experience and expertise!
One thing I noticed was that they relised the problem and shortcoming of Proton but did nothing to solving it. Just like the Power window,it doesn't need an super Engineer or Professor to understand it. Just look at the harness going into the door, it is just like the add-on kind of accessories. When the door is being open and close thousands of time during their useful life, wire is made of metal and under repeated bending, it will fail, it broke simply. Just find another place to let the wire enterlah, where it is not subjecting to bending and stratching. There was once when Proton launched a new model, the MD said we will resolved the issue of power window once and for all, however, till now it is still there! What a shame!
What Proton need now is people who is committed and willing to spend time looking at the real issues and analyse, not just talk and more talk, till the cow come back!
I hope I did not offend anyone. My humble intention is for the good of our national industry!
Best regards to Tun.

Namoly

Saturday, November 7, 2009

Jawapan TNB kepada Name Wee



Dear all friend in Malaysia,

First of all, I would like to introduce myself, I am Maintenance Manager from TNB, I have been serving for TNB for the past 10 years and I am regretful whatever presented in front of you is very untrue…. We have to understand the nature of the electrification supply system, TNB deal with customer in 3 occasions:

1. Customer request for supply, when you have to fill up the forms,
2. Customer pay the bill at counter, Q&A etc..
3. Customer experience supply interuption and call help for supply restoration

In this incidence , Namewee experiece the 3rd condition, the supply interuption in this case is breakdown, ie a force outage due to technical reasons such as:

i. Third party excavation, could be due to developer while installing the box culvert, could be due to utilities companies excavated power cables during their cable/pipe installation.
ii. Sabotaj/vandalism by hero who dare to cut live cable sometime at 11,000Volts and tripped the system,
iii. Force majore such as thunder storm, floods that supply has to be cut off in order to secure people life from electrocuted.

What you see in this short movie are:

1. Namewee ‘Intentionally’make havoc in TNB Muar, he wanted to scold and teach TNB guys a lesson(before leaving his house),
2. He said after he came back to Malaysia he experiece 3 times outages, BUT when dealing to TNB officer he said “MANY Times”, motive is very clear, it’s to agitate the people by taking a good shot.
3. Eventhough the officer has explain this is a breakdown, he still insist for the notification letter and insist to see the superior at 10:10pm,
4. and the rest are cursing, vulgar words, and very uncivilised signages.

What you don’t see perhaps are:

1. What are the people doing in the lorry, why are they working at 10:10pm?

Ans: These are people that assist in the restoration of supply during the event of breakdown, Energy Commission standard for restoration time is 4 hours for Medium Voltage Tripping(below 66KV).

2. Why the officer ‘Kecil’ working 10:10pm in the office & with his colleagues?

Ans: He is not there to eat the banana and minum kopi, he is the technician who monitor the system and get the outage ticket from Call Management Center (CMC) ~15454 and despatch the repair work to the fault finder team.

As far as I know, after deliberate of thought, I can’t figure out any other companies in Malaysia can provide 24hrs of service. Tenaga people will go to your house at 3am if you call them at 15454 if you experiece of blackout in your house, but not calling at 06-9532951, this is an office no.

No point to call 10 times as the message clearly ask you to call 15454 for any complaints. Perhaps Namewee problem is like Ama that they don’t understand Bahasa Malaysia language. We can understand Ama problem as they migrate from mainland of China , but not Namewee who was born in Muar. We, TNB, are dedicated to “Keeps the Light On” in your house.


3. Why TNB office has supply but no Namewee house?

Ans: If Namewee stay behind of TNB Muar, perhaps this video will not appear. In the actual world, all substations are link by each other, and each substation has to supply to the respective housing area, since he is riding a bike, I assume TNB office is KMs away from his house, and hence if there’s any technical failure on the underground cable or overhead line, therefore TNB officer has to be mobilized to do the isolation of the circuits and taking measurement(insulation testing) of each section of the cables, and all this takes time.

credit to : http://www.rindok.com/blog/jawapan-tnb-berhubung-isu-video-namewee-fuck-tnb-malaysia/

Monday, November 2, 2009

Bila Muar Black-out

video

You are right Namewe, yesterday PM has indicated 'No Black-out' as one of KPI for TNB!

Tuesday, October 27, 2009

55 kesalahan sebutan dalam bacaan sural Al-Fatihah


Bilakah kali terakhir korang check bacaan Al-fatihah yang dibaca dalam solat samada betul ke tak?

Mungkin kali terakhir... semasa anda mula2 menghafal surah Al-fatihah masa first time belajar solat di tadika.

Kini berpuluh tahun telah berlalu, adakah korang masih dengan cara bacaan dan pemahaman ilmu tajwid yang anda faham pada umur 5-6 tahun?

Yakinkah korang yang bacaan itu betul dan diterima oleNya?

Persoalan ini lah yang menghantui aku sekian lama sehingga aku bertemu dengan buku agama terlaris di pasaran sekarang "55 Kesalahan Sebutan Dalam Bacaan Surah Al-Fatihah" di susun oleh Ustaz Nik Bakri. Buku ini disertakan sebuah CD untuk korang check bacaan korang.

Jom kita check sama2...samada bacaan fatihah dlm semayang kita selama ni betul ke tak.

P/S - atas permintaan ramai, buku ini boleh diorder sekarang. Cepat...sehingga stock masih ada.

Monday, October 26, 2009

..maafkanlah dia yer :)



































..aku terpanggil untuk mengomen sedikit mengenai Puan Nora yang pernah menjaja di dalam Harian/Mingguan Metro dan TV3 yang dia telah menjadi jutawan dengan perniagaan virtual property yang entah apa ke bendanya...dan turut menjaja yg penjual nasi lemak yg buta IT pon telah menjadi jutawan internet bila join bisnes dia...tercabar semua pakar IT kan!



Maka berdoyon-doyon lah pakcik-macik dan adik-kakak join bisnes ni tanpa banyk usul periksa...aperyer tidak, bila siang malam pagi petang si Puan Nora dok canang kat TV3 dan paper supaya jangan takut kalu tak pandai komputer sebab dia akan ajar segalanya tentang IT yg bersangkutan dgn bisnes tu...makanya makcik-pakcik yg tak pernah ada email maupon tk tau nak ON komputer pon teruja dan sanggup melabur bukan puluhan tapi ada juga ratusan ribu..habis lah tabung simpanan untuk persekolaan anak2 di advance kan dulu utk melabur ngan Pn. Nora.




Aku pon pernah meghadiri roadshow dia di sini...pack giler dgn manusia2 yg turut giler nak jadi jutawan segera.

Naik krem kaki aku berdiri kat 3 jam dlm bilik yg macam tin sadin mendengar mereka dgn penuh semangat membentngkan pelan pemasaran yg giler2. Macamana aku boleh percaya pon aku tk tau, ..diaorang boleh claim Monsun.biz lagi hebat dari ebay.com...aku hangguk sampai ke lutut mengiakannyer..heeee..Pandai sungguh dia menjual atau aku yg tamok haloba nak jadi jutawan segera...hehehe..


Bila aku kenang2 balik..rasa naik loyer tekak bila En. Aziz (laki dia la ni) kata yang syarikat dia MIRSB tu akan berkerjasama dengan Microsoft dlm sedikit masa lg dan Dr. Zubir chairman of the company akan bawa Bill Gates ke Malaysia untuk bertemu dengan mereka yg  dh jadi  ahli...adoi..jampi serapah apa yg disembur kat aku sampai aku bleh percaya 100%...heheheh

Sekarang ni dia dah kembali.... Bukan untuk menunaikan janji yg ditabur merata dulu.... Bukan juga untuk men-refund duit2 yg diambil dari pelabur2 tetapi untuk meperkenalkan produk baru, kompeni baru dengan muka tak malu dia tu.

Hampalah korang semua yg memaki hamun dia, yang memfitnah dia tipu korang dan yg mintak dia mati beranak gara2 pelaburan korang tu tk menjadi kerana tup...tup..tup dia kini kembali lagi (selepas habis pantang) seperti tanpa apa yg berlaku dengan penampilan baru yg ala2 diva gitu....sori!..doa korang belom termakbul lg, pasal ati korang pon tak sesuci mana...betoi tk? Keep praying!

Agak2nyer nak tak korang datang lg ke seminar dia seperti yg baru diiklan di Sinar Harian tu dengan berpakaian bertema Hawaii, koboi dan macam lagi seperti masa pelancaran produk2 Monsun dulu...hehehe..panas ! panas!

Cepat! Cepat! dia nak ambik 300 ahli jer..betoi 300 jer, tak ambik lg dah lepas ni.

...cerita lanjut pasal monsun-biz buat mereka yg masih blur, sila klik here!

Tak puas lagi?..baca yang ni pulak!





Woi..saper hack website kesayangan aku ni!





Sunday, October 25, 2009

..berakhirnya penantian Tok Mat ke Tanah Suci


Selamat Jalan Tok Mat... akhirnya penantian Tok Mat hampir 2 tahun ntuk ke tanah suci telah terjawab. Aku menerima SMS dari kakak mengatakan yang Tok Mat akan berangkat pada 30-Oct-2009. Mengapa Lembaga Tabung Haji (LTH) bagi  a very short notice....kurang seminggu dari tarikh berangkat. Memang tak patut..kesian kat Tok Mat. Tak sempat aku  nak menghantar.



Adakah ini menjadi telah menjadi kebiasaa pada LTH?. Mungkin kes Tok Mat ni tak seteruk bakal haji yg lain yang mungkin terima notice kurang dr 24 jam??? ada ke??..kalu kena kat aku mau aku saman LTH juta juta. Bukan apa...kalau ini disebabkan kelemahan pengurusan LTH, kenalah tengok kat mana nak kena improvekan, biarpun kes macam ni tak banyak dan ini dikira kes yang terpencil.


Aku kesian ke Tok Mat. Dia frust giler last last year..tunggu punya tunggu sampai raya haji tak juga terima apa2 berita dari LTH. Kesian gak ke ayam, itik & kambing tak pasal2 kena lelong sampai kosong reban pasal Tok Mat dah kofiden sgt yg dia akan berangkat ke Mekah...yer la sapa nak jaga pets dia sepeninggalan dia ke Mekah.


Apa2 pon harapnyer tiada lagi pertukaran jadual penerbangan...Selamat Jalan Tok Mat. semoga mendapat haji yang mabrur.


Kami doakan semoga Tok Mat sihat walafiat dan pulang dengan selamat.

Related Posts with Thumbnails